Grovt Fruktbröd


Här kommer receptet på det grova fruktbrödet.

Grovt fruktbröd i form
Portioner: Ger 2 formbröd

STEG 1
250 g dl rågkross (3 1/2 dl)
2 tsk salt (15 g)
5 dl kallt vatten
1 dl torkade fikon (75 g)
1 dl torkade aprikoser (75 g)
1 dl russin (100 g)

STEG 2
450 g dl vetemjöl special (7 1/2 dl)
110 g grovt rågmjöl(2 dl)
1/2 dl olivolja (40 g)
3 msk mörk sirap (60 g)
40 g jäst

1/2 dl solrosfrön att strö över
1/2 dl sesamfrön att strö över 

Gör så här
1. Blanda rågkross, salt och 5 dl kallt vatten i en bunke. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i minst 4 timmar.
Jag ställer mitt över natten.

2. Lägg den torkade frukten i en bunke och häll på kallt vatten så att det täcker. Låt stå i blöt i minst 4 timmar.
Jag ställer mitt över natten

3. Låt frukterna rinna av i ett durkslag, ställ åt sidan.

4. Blanda krossblandningen med alla ingredienser under steg 2.

5. Arbeta degen i en hushållsmaskin i 10 minuter eller 15 minuter för hand. Degen ska vara kladdig och röras kraftigt, inte knådas.

6. Hacka den avrunna frukten grovt och arbeta in i degen.

Jag tillsätter även 1 dl grovt hackade hasselnötter.

Låt jäsa 30 minuter i bunke.

7. Fördela degen i 2 smorda brödformar, ca 1,5 liter vardera. Strö på solros- och sesamfrön. Låt jäsa i rumstemperatur i 2 timmar under bakduk.
 
8. Sätt ugnen på 200°C. Ställ brödformarna på nedre falsen i ugnen och sänk temperaturen till 175°C. Grädda bröden i ca 1 timme. Innertemperaturen ska vara 98°C.

Ibland sätter jag in dom en stund upp och ner när jag tagit dom ur formarna.
 
9. Stjälp upp bröden ur formarna och låt svalna på galler.






 


Kommentarer
Postat av: Maya

Ser ut som ett nyydelig brød mmmhh



Hvis du går innom InkyWings bloggen, ligger det en enkel forklaring på hvordan man bretter og skjærer til trishutter kortet ;)

Gleder meg til å se hva du kommer opp med!

Klem fra Maya :)

2010-01-25 @ 18:00:15
URL: http://mayas-hobbyblogg.blogspot.com/
Postat av: Ingrid - Inola

Hej Nilla och tack för kommentarerna på min blogg! Stämpeln med trädsilhuetterna kommer som sagt från All Night Media. Jag har köpt den på Ebay för ett par år sen, vet faktiskt inte om man fortfarande kan få tag på den. Du kan ju söka efter den på nätet, kanske du har tur? "Winter Trees" heter den och har nummer 635G. Ha det gott!

2010-01-25 @ 19:06:39
URL: http://inola.blogg.se/
Postat av: Anna ..dansar in

Jaaaa men du så gott..man blir verkligen sååå sugen på att baka..ska ta med mig receptet till köket..Nillabröd måste jag prova..



Hur har du det lilla Nilla...bra förstår jag..du det ljusnar..har du märkt det...snart kommer våren..

2010-01-25 @ 19:39:25
URL: http://filipendula.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0